מרכזי מחקר

 

מרכז המחקר לגיל הרך

                     

מייסדת וראש המרכז: ד"ר גילה רוסו-צימט

מטרות העל של "מרכז המחקר לגיל הרך" הוא בניית ידע  עדכני בנושאי הגיל הרך-  במסגרת יוזמה זו נערכים כיום מחקרים מטעם המרכז על ההכשרה לגילאי לידה עד שלוש. נערכת השתלמות לצוות גן ילדים בנושא מחקר פעולה,  ופורסם כתב עת מדעי- שיפוטי- מקוון הנקרא: "חוקרים @ הגיל הרך" , המהווה במה ארצית לפרסום מחקרים של חוקרים שונים בתחום הגיל הרך שנעשו בחברה הישראלית בנושאים הקשורים לגיל הרך.

פעילות המרכז

  1. נערך מחקר מקיף העוסק בהכשרה במכללות לעבודה עם גילאי לידה עד שלוש.  המחקר כלל חלק איכותני וחלק כמותי. בעקבות מחקר זה: נכתבו שני מאמרים המתבססים על המחקר הכמותי ומאמר אחד המתבסס על המחקר האיכותני.
  2. נבנתה תוכנית השתלמות לגנים פרטיים בשם: למידה משמעותית כמנוף להעצמת צוות הגן- מחקר פעולה.
  3. כתב העת חוקרים  את הגיל הרך פרסם השנה שני מאמרים חדשים. מאמר נוסף עומד להתפרסם בימים אלה

להלן הקישור לכתב העת- http://sites.levinsky.ac.il/wordpress/kindergarten


מרכז שח"ק לחקר שפה, חברה ותקשורת

 

מייסדת וראש המרכז: פרופ' עירית קופפרברג

ועדת היגוי: פרופ' יצחק גילת, פרופ' חנה עזר ופרופ' שונית רייטר

 

מטרת המרכז לקיים מחקר שיתמקד בתקשורת מוסדית שהיא רלבנטית לחברה הישראלית ולחינוך עם דגש באנשים עם צרכים מיוחדים. המרכז מקיים פעילויות מחקריות שמטרתן לקדם את חברי הסגל, בנוסף המרכז מקיים פעילויות מחקריות עם גורמים מחוץ למכללה. בשנים האחרונות שם המרכז דגש בפעילויות הקשורות בחקר אנשים עם צרכים מיוחדים ותקשורת בתחום הבריאות.

המרכז מקיים את  הפרויקטים הבאים:

1.מחקר של חברי סגל המכללה המתמקד באנשים עם צרכים מיוחדים. המחקר נערך בשיתוף עם פרופ' שונית רייטר, פרופ' יצחק גילת ופרופ' עירית קופפרברג

2.מחקר המתמקד באנשים עם לקויות ראיה ועיוורון בשיתוף עם ד"ר איתי הס

3. מחקר המתמקד בתקשורת מקוונת של מטופלים עם רופאי משפחה בשיתוף עם פרופ' גילת , ד"ר בסרגליק ופרופ' עירית קופפרברג

4.מחקר המתמקד בתקשורת בין אישית של אנשים שנפגעו ממפגעי תברואה בשיתוף עם ד"ר סמדר בן אשר.

פעילות המרכז

  1. נערך מחקר בשיתוף פעולה עם ד"ר פנינה בסרגליק, רופאה בכירה בקופת חולים מכבי, בנושא השרות המקוון של רופאי משפחה בקופות החולים בארץ. המחקר קיבל מענק מארגון רופאי המשפחה.
  2. נערך מחקר בנושא חקר התקשורת המוסדית בפרשת הקישון וההשלכות שלה לחברה הישראלית בשיתוף עם ד"ר סמדר בן אשר, ראש התוכנית ליעוץ חינוכי  וחברת סגל מרכז מנדל למנהיגות בנגב, באר-שבע המחקר בשלבי איסוף הנתונים.
  3. נערך מחקר בנושא תקשורת שיח של מטופלים לפני ואחרי לקיחת תרופות בשיתוף עם ד"ר עדיאל דורון מהמרכז לבריאות הנפש בפרדסיה המסונף לאוניברסיטת ת"א. המחקר זכה במענק מטעם חברת תרופות.
  4. נמשך פרויקט מחקר שמתמקד בחקר תקשורת מקוונת. במסגרת פרויקט זה פורסם גיליון מיוחד בכתב העת Language @Internet ופורסם מאמר עם איתי הס
  5. שיתוף פעולה עם קבוצת חוקרות מהמכללה שהובילה פרופ' חנה עזר. שיתוף הפעולה היה עם ד"ר עדית טבק, ד"ר גילה צימט ופרופ' חנה עזר במסגרת מחקר שהתמקד בזהות מורי המכללה
  6. בשנים 2013 – 2014  פורסמו תשעה מאמרים / פרקים בספרים המבוססים על עבודות מחקר שנעשו במרכז שח"ק.

 

<!–

מרכז אדם לחקר כישורי שפה ורב-לשוניות

                     

מייסדת וראש המרכז: ד"ר קרול גולדפוס

רציונל: "מרכז אדם לחקר כישורי שפה ורב-לשוניות" נוסד  ב-2009. מטרת -העל של המרכז היא להכשיר דור חדש של מורים כמיישמי ידע מדעי (scientist practitioners). היעד המרכזי הוא לחקור ולפתח חומרי לימוד חדשניים (cutting edge research) המתייחסים לרכישת אוריינות בקרב אוכלוסיות לומדים בשפת אם, שפה שנייה וזרה, ורב-לשוניות כולל מוזיקה ומתמטיקה. בנוסף, תחת הגג של מרכז אדם, פותח התחום של Educational Neuroscience. דרך מחקרים של סטודנטים, וקורסים שניתנים במכללה ומחוץ למכללה במקומות אחרים, המרכז מפתח ומקדם את נושאי ההוראה, הלמידה וחקר המוח.

המטרה של למידת שפה כלשהי היא, בין השאר, רכישת אוריינות. אוריינות היא היכולת לעבד מידע, להבין את הכתוב ולכתוב בצורה רהוטה וקוהרנטית.  לאור ההתפתחות בטכנולוגיית המידע והתקשורת, חל בשנים האחרונות שינוי בהגדרה המקובלת של האוריינות, שינוי המביא להדגשת צורותיה החדשות. על פי  התפיסה  החדשה  האוריינות קשורה מחד, ביכולת ליצור תקשורת שאחרים יוכלו להבין  ומאידך, ביכולת להבין תקשורת שאחרים יוצרים. כל ההיבטים השונים של אוריינות באים לידי ביטוי ב'מרכז אדם'.

לקות למידה

הבנת לקויות הלמידה, בחברה הרב-לשונית של ימינו, עוברת שינויים. עד לפני זמן לא רב, התחום נקשר למסגרות החינוך המיוחד, למרות שבעיית לקויות הלמידה אינה ייחודית רק  לאוכלוסיות החינוך המיוחד. בעיה  זו  קיימת גם בקרב תלמידים בחינוך הרגיל ובכיתות הרגילות. הישגים נמוכים בהבנת הנקרא, כתיבה רדודה וקטועה, ובנוסף, מספר רב של תלמידים שמקבלים התאמות בבחינות הבגרות, מהווים רק חלק מהבעיות שאיתן צריכים להתמודד המורים ללשון, למתמטיקה ולאנגלית . בארץ, בדומה למתרחש בעולם כולו , תלמידים רבים מאובחנים כבעלי לקויות למידה. ב-20 השנים האחרונות גדלה המודעות לצרכיהם של תלמידים אלו והתעורר הצורך לשפר את הכלים לאבחון ולאיתור לקויות הלמידה. לא כל מורה צריך להיות מאבחן, אבל כל מורה צריך ללמוד ולהתעדכן בכלים הראויים, כדי לתת מענה לתלמידים עם קשיים ולקויות, ולמפות דרכי עבודה המתאימות לתלמיד הייחודי, על מנת לאפשר בניית תוכנית שיקומית מקיפה והולמת.

איך אנו יכולים לסייע לתלמידים המתקשים ברכישת אוריינות? שאלה זו עומדות בלב סדר היום של "מרכז אדם". חוקרים רואים את לקות הלמידה כתופעה המתייחסת לקבוצה הטרוגנית של ליקויים המתבטאים בקשיים משמעותיים ברכישה ובשימוש של מיומנויות הקשבה, דיבור, קריאה, חשיבה ומתמטיקה. הליקויים עלולים להיות בדרגות חומרה שונות והם מפריעים ללמידה תקינה בכיתה בה לומדים בשיטות הוראה רגילות. מרכז אדם נוצר כמרכז  מחקר יישומי וכמעבדה פעילה שאמורה להתמודד עם האתגרים שתוארו קודם. נעשו מחקרים שונים אודות תוכניות שונות בשפה האנגלית כשפה זרה, ובערבית ספרותית, שפה שנייה. תוכניות אלה נכנסו לבתי ספר שונים בכל הארץ.

 

פעילות בשנת תשע"ד

  1. פותח מודל תיאורטי ויישומי לשיפור הבנת הנקרא באנגלית כשפה זרה, מחקר שהתבצע על ידי קרול גולדפוס וסטודנטית במסגרת פרויקט בחן את היעילות של תכנית התערבות המבוססת על המודל, בקרב תלמידי כיתה ח. נכתב מאמר שהתקבל לפרסום.
  2. מחקר נוסף נערך בשיתוף עם משרד החינוך – ד"ר אבי צור – ובחן את יעילות התכנית על תלמידים במגזר הערבי. המחקר קיבל מענק ממשרד החינוך.
  3. נמשך מחקר בשיתוף עם האוניברסיטה העברית על הקשר בין האזנה למוזיקה ודיסלקציה בקרב מתבגרים וסטודנטים. הסתיים מחקר אחד וכעת נכתב מאמר.
  4. פיתוח מבדק לאיתור לקויות למידה באנגלית כשפה זרה, בשיתוף עם "ניצן" – הוגשה הצעת מחקר למופ"ת
  5. הסתיים מחקר על זיכרון לטווח ארוך, יחד עם ד"ר תחיה וינוגראד – ג'אן וד"ר איילת קצוף. נכתב מאמר שנשלח לשיפוט.
  6. המרכז מפתח את התחום באמצעות הרצאות, עבודות סטודנטים ומחקר משותף לד"ר קרול גולדפוס ופרופ' מרים מבורך בנושא: Educational Neuroscience

חזרה למרכזי מחקר

–>

Comments are closed.